Tip #1: Houd je prijsstelling enigszins consistent
Je kamers tegen de juiste prijs aanbieden is een van de belangrijkste aspecten van revenue management. Kamerprijzen kunnen fluctueren in functie van verschillende factoren: de huidige vraag, evenementen in de omgeving, (on)beschikbaarheid van bepaalde diensten of faciliteiten (bv. een zwembad in de zomer) ...
Probeer al te sterke prijsschommelingen te vermijden. Een forse prijsstijging kan leiden tot ontevredenheid en reizigers ervan weerhouden bij jou te boeken. Anderzijds kan een plotse daling van je prijzen verdacht overkomen en het moeilijker maken om later opnieuw een hogere prijs te hanteren. Communiceer in ieder geval waarom je prijs momenteel hoger of lager is dan normaal. Op die manier kan je achteraf gemakkelijk terugkeren naar je gebruikelijke tarief.
Tip #2: Kies het juiste moment voor promoties en arrangementen
Kortingen en gratis extra's kunnen interessant zijn, zolang je er een afgebakende termijn en logische reden aan koppelt. Je kan bijvoorbeeld een korting aanbieden voor de aankomende feestdagen. Dit maakt het voor klanten duidelijk waarom er op dat moment een lager tarief geldt.
Het aanbieden van pakketten blijft een van de beste methodes voor upselling en het verhogen van je omzet per boeking. Je kan ook specifieke extra's aanbieden voor speciale gelegenheden zoals een fles champagne voor een huwelijksverjaardag.
Tip 3 : Meer waarde gaat boven een goedkope vakantie
Volgens een studie van Booking.com zijn reizigers klaar voor avontuur, verrassingen en unieke ervaringen. Waar voor je geld is daarbij een belangrijke factor. Ze zullen bewust omgaan met hun reisbudget, maar zijn bereid om geld uit te geven aan de juiste extra's en activiteiten om het maximum uit hun reis te halen. Dit creëert interessante upsell-mogelijkheden voor jou!
Tip #4: Zet in op rechtstreekse boekingen
Sinds de pandemie hebben directe boekingen aan populariteit gewonnen. Dit is een positieve ontwikkeling voor jou, want rechtstreekse reserveringen kosten je geen commissie, waardoor je meer winst per boeking overhoudt. Probeer je rechtstreekse tarief lager te houden dan de prijzen op je andere kanalen en bied indien mogelijk betere voorwaarden.
Een gebruiksvriendelijke boekingsmodule op je website is onmisbaar om reizigers aan te moedigen rechtstreeks te reserveren. Bij onze Booking Engine zit een prijsvergelijkingstool (Ratebox) inbegrepen waarmee je jouw gunstige directe boekingsprijs en extra voordelen in de verf kan zetten.
Tip #5: Laat een slimme prijstool het werk doen
Voortdurend de vraag monitoren en je prijzen daarop afstemmen is moeilijk en zeer tijdrovend. Gelukkig bestaan er innovatieve oplossingen zoals Pricing Manager die dit proces automatiseren. Deze AI-gestuurde prijstool analyseert historische en actuele gegevens om elk uur optimale kamerprijzen te kunnen voorstellen. Dankzij de integratie met onze Channel Manager kunnen deze aanbevolen prijswijzigingen vervolgens rechtstreeks doorgevoerd worden op alle kanalen. Dit is dus een zeer doeltreffend hulpmiddel om je opbrengsten te maximaliseren met zo weinig mogelijk inspanningen!
Ga meteen aan de slag en verhoog je omzet!
Wil je meer informatie over een van de hierboven vermelde oplossingen of wil je Bookingplanner All-in-one gratis uitproberen? Laat het ons weten via onderstaand formulier!