Wat is een hoteldistributiestrategie en waarom heeft elke accommodatie er een nodig?
Een hoteldistributiestrategie is een plan om kamers te promoten en/of te verkopen op een zorgvuldig uitgekozen mix van online en offline kanalen. Deze mix bestaat doorgaans uit verschillende directe en indirecte kanalen, zoals Online Travel Agencies (OTA's), metasearchplatformen, Global Distribution Systems (GDS), de officiële hotelwebsite, sociale media, reserveringen via telefoon of e-mail ...
Nu reizigers massaal het internet gebruiken om hun reis te plannen, hebben accommodatie-eigenaren een sterke online aanwezigheid nodig om gevonden te worden door potentiële klanten. Uitsluitend vertrouwen op één bron van reserveringen of lukraak een aantal OTA's kiezen is niet de meest rendabele aanpak. Naast het selecteren van de juiste kanalen, moet je streven naar een gezonde balans tussen directe en indirecte boekingen om de commissiekosten onder controle te houden.
Met een doeltreffende hoteldistributiestrategie kan je
- Je online zichtbaarheid vergroten
- Meer potentiële gasten bereiken
- Meer boekingen ontvangen
- Je kamerbezettingsgraad & winst maximaliseren
#1 – Definieer je doelpubliek
Om een goede mix van distributiekanalen voor jouw accommodatie te vinden, moet je eerst je doelgroep bepalen. Wie is het meest waarschijnlijk geïnteresseerd in je accommodatie of service en wie is je 'ideale gast'? Verschillende soorten reizigers hebben uiteenlopende gewoonten bij het plannen van reizen. Bekijk waar jouw doelgroep doorgaans zoekt naar een verblijfsplek en zorg dat je zichtbaar bent op die platformen!
Hier zijn enkele gasteigenschappen om in rekening te nemen:
- Lokaal vs. internationaal
- Nationaliteit
- Familie, koppel, groep of alleenreiziger
- Leeftijdscategorie
- Business vs. leisure
- Standaard vs. luxe
- Ontspanning vs. avontuur
#2 – Kies minstens vijf kanalen
We raden aan om je kamers te verspreiden via minstens vijf kanalen die aansluiten bij de behoeften van je doelgroepen. Met Bookingplanner kan je kiezen uit meer dan 200 OTA-, metasearch- en GDS-partners. Vergeet daarnaast ook je 'owned media' niet: je eigen website en sociale media.
- Je eigen website is een van de belangrijkste distributiekanalen, omdat het directe (commissievrije) boekingen genereert. In plaats van louter je contactgegevens achter te laten, integreer je beter een boekingsmodule zodat gasten gemakkelijk online kunnen boeken.
- Online reisagentschappen (OTA's) zijn een onmisbaar onderdeel van elke distributiemix. Grote, internationale spelers als Booking.com en Airbnb zijn de meest voor de hand liggende keuze, maar lokale OTA's kunnen net zo waardevol zijn!
- Ook metasearchplatformen zijn erg populair, omdat ze reizigers een handig overzicht bieden van de tarieven op verschillende boekingskanalen. Google Hotel Search, Trivago en TripAdvisor zijn zeker het overwegen waard.
- Destination marketing-organisaties, zoals de toeristische diensten van steden of regio's, plaatsen vaak accommodaties op hun websites en vormen dus een interessante marketingkans voor jou.
- Global Distribution Systems (GDS) geven je toegang tot een veelvoud aan reisagenten en zijn een ideale oplossing om last minute kamers te vullen. Enkele bekende spelers zijn Amadeus, SynXis en ATEL.
- Socialemediaplatformen zoals Instagram, Facebook, LinkedIn en Youtube zijn een geweldig medium om je accommodatie te promoten, zowel via organische posts als via betalende advertenties.
#3 – Vertel je persoonlijke verhaal op alle kanalen
Het opzetten van een succesvolle distributiestrategie stopt niet bij het vergroten van je online zichtbaarheid. Door de sterke concurrentie op de reismarkt moeten accommodaties nieuwe, creatieve manieren vinden om zich te onderscheiden van de massa. Overtuig reizigers door je persoonlijke verhaal te vertellen en de unieke ervaring die jij biedt over te brengen via tekst en beeld. Laat mensen zien waar je accommodatie voor staat en communiceer duidelijk je kernwaarden.
#4 – Zorg voor een eenvoudig rechtstreeks boekingsproces
Een hoteldistributiestrategie is alleen winstgevend als er een gezonde balans is tussen indirecte en directe boekingen. Niet alleen zijn rechtstreekse boekingen vrij van commissie, maar ze leiden ook sneller tot herhaalbezoeken en zijn beter geschikt voor upselling met arrangementen en extra's.
Je eigen website is meestal de belangrijkste bron van directe reserveringen. Laat bezoekers eenvoudig je beschikbaarheid nagaan en hun reservering voltooien door een gebruiksvriendelijke Booking Engine te integreren. Hoe makkelijker het hele proces is, hoe meer reserveringen je ontvangt! Koppel je boekingsmodule aan een Payment Service Provider om je klanten veilige online betaalmogelijkheden te bieden. Dit moedigt potentiële klanten aan om de reservering af te ronden en biedt een vorm van garantie voor beide partijen.
#5 – Maak je website beter om directe boekingen te stimuleren
Eerst en vooral moet je website gevonden worden door zoekende reizigers. Zet hiervoor SEO-technieken in, bijvoorbeeld door relevante trefwoorden te gebruiken en een pagina te wijden aan bezienswaardigheden in jouw regio. Zodra reizigers op je website belanden, zijn het design, de productvariëteit en de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste criteria waarop ze hun boekingsbeslissing baseren.
Zorg ervoor dat je professionele website er aantrekkelijk uitziet – met kwaliteitsfoto's – en een logische structuur heeft. Opvallende "Boek nu!" knoppen moeten bezoekers naar je boekingsmodule leiden. Probeer altijd de gunstigste prijzen en boekingsvoorwaarden aan te bieden op je eigen website. Overtuig potentiële rechtstreekse klanten verder door interessante voordelen te bieden, bijvoorbeeld een gratis ontbijt, vroege check-in, een welkomstdrankje ...
Je kan deze voordelen in de verf zetten met behulp van de Ratebox prijsvergelijkingswidget (inbegrepen in onze Booking Engine). Bekijk ons vorige artikel voor meer tips om je website te optimaliseren.
#6 – Houd je kanalen efficiënt bij en voorkom overboekingen
Kamerprijzen en beschikbaarheden op meerdere kanalen handmatig bijwerken zou enorm veel tijd kosten. Met een Channel Manager heb je eenvoudig toegang en kan je al je online distributiekanalen efficiënt beheren vanuit één centraal punt. Deze manier van werken vermindert het risico op fouten en dubbele boekingen aanzienlijk! Vergeet niet om je kamers minstens 365 dagen in de toekomst boekbaar te zetten om geen vroegboekers of terugkerende gasten mis te lopen.
#7 – Hanteer een slimme prijsstrategie
Het aanbieden van de juiste kamerprijzen op het juiste moment is bepalend voor een rendabele distributiestrategie. Zet je tarieven niet te hoog in verhouding tot de concurrentie, maar zet ze ook niet te laag bij plotse pieken in de vraag (bijvoorbeeld vanwege een evenement). Een Revenue Management Systeem (RMS) zoals RoomPriceGenie kan jou helpen je dagelijkse tariefbeheer te automatiseren en je RevPAR te verhogen dankzij een optimale prijsstelling.
#8 – Monitor je kanalen
Eenmaal je een distributiestrategie hebt opgezet, is het essentieel om die te blijven monitoren en bijstellen. Bereken de distributiekost per kanaal (commissiemodellen van externe boekingssites variëren) en toets die aan de opbrengst ervan. De automatisch gegenereerde bedrijfsrapporten in Bookingplanner helpen je inzicht te krijgen in de prestaties van je distributiekanalen, zodat je gemakkelijk de juiste beslissingen kan nemen.
#9 – Beheer je reviews
Wat is overtuigender voor potentiële gasten dan andere reizigers die jouw accommodatie aanbevelen? Verzamel beoordelingen door je gasten te vragen een recensie achter te laten na afloop van hun verblijf. Trek wat tijd uit voor het beheren van je reviews om de prestaties van succesvolle distributiekanalen op peil te houden. Zelfs als je meerdere positieve beoordelingen hebt, kunnen één of twee onbewaakte negatieve beoordelingen mensen ervan weerhouden te boeken.
Had je graag wat extra advies of assistentie?
Aarzel niet om contact met ons op te nemen via onderstaand formulier als je verdere vragen hebt. Wij helpen jou graag bij het optimaliseren van je distributiestrategie!